www.ezokurzus.hu
2014. október 24., péntek     Köszöntjük a Salamonokat!

Bioenergetika! a második csakra: sex csakra



sex csakra A lép (szex) -csakra
A második központot az "Éltető-lélegzet támaszának" hívják és a hímvessző tövénél fekszik (fehér színű) és hat vörös szirma a b, bh, m, j, r, l betűket viseli. Itt tartózkodik a Nyílnak (Bána) nevezett Megvalósult Lény. A gazda istenség Rákiní. "

A második csakra és hozzárendelései:
Szín: narancssárga.
Hozzárendelt természeti elem: a víz.
Érzékszervi funkciója: az ízlelés.
Szimbóluma: a hatszirmú lótuszvirág.


Alapelv: a lét alkotó jellegű szaporodása.
Hozzárendelt testrészek: medence, ivarszervek, vese, hólyag: mindennemű testfolyadék, mint a vér, nyirok, emésztőnedvek, sperma.
Hozzárendelt mirigyek: ivarmirigyek - petefészek, prosztata, here. Az ivarmirigyek feladata a férfi és a női nemi jellegek kialakítása, valamint a női menstruációs ciklus szabályozása.

Asztrológiai hozzárendelések:
Rák/Hold: érzelemgazdagság, érzékenység, termékenység
Mérleg/Vénusz: partnerkapcsolatok, érzékiség, művészi hajlam.
Skorpió/Plútó: érzéki vágyak, a szexuális egyesülés során az, "én" feladása, s ezáltal a személyiség megváltozása.

Megjegyzés: Egyes írásokban a második csakrát lép-csakrának nevezik. Igen fontos mellékcsakrának tekintik és működését tekintve a harmadik csakrával hozzák összefüggésbe. A csakrákról szóló tanok eredeti megváltoztatását az magyarázza, hogy egyes ezoterikus iskolák tagadták a szexualitást. Ez később némi zavart eredményezett, olyannyira, hogy a szexualitás területét még ma is gyakran a lép-csakrához vagy a gyökér-csakrához kapcsolják.

A második csakra feladata és működése

A második csakra az ősi, soha ki nem haló érzelmek, a szexuális energiák és az alkotó erők központja. Természeti eleme a víz, amelyből minden élőlény származik, és ami az asztrológiában az érzelmek területének felel meg. A víz megtermékenyítő erővel bír és a teremtésben újabb és újabb életet hoz létre. A szakrális-csakrán át lépünk kapcsolatba a természet egészét átszövő megtermékenyítő és a befogadó energiákkal. Úgy érezzük, az állandó teremtőfolyamatok részévé váltunk, ami bennünk érzéseket ébreszt és alkotótevékenységre ösztönöz.

A szakrális-csakrát gyakran az Isten női megnyilvánulási formájának, a Saktinak székhelyeként tartják számon, amely mint alkotóerő jelenik meg. Működési területe férfiaknál az ivarszervekre korlátozódik, amelyek az új élet teremtéséhez szükséges impulzusokat hordozzák magukban. A nőknél a szakrális-csakra az a terület, amely a teremtő impulzusokat befogadja és az új élet, a növekvő kis lény számára biztosítja mindazt, ami védi, és táplálja azt. A víz mint természeti elem tisztít is. Felold és eltávolít mindent, ami a szabad folyását gátolja.

A test szintjén ez a vesék és a hólyag méregtelenítő, kiválasztó tevékenységében jelenik meg. A lélek szintjén pedig a megtisztulás egyik formája az, amikor megszabadulunk érzéseinktől, melyek eddig gátoltak minket abban, hogy életünket újrakezdjük. Az emberekhez való viszonyunkat - főként a másik nemmel való kapcsolatunkat - nagymértékben a második csakra működése befolyásolja. Az erotika művészetének sokarcú játéka szintén a második csakra hatóterébe tartozik, csakúgy, mint az önzés megszüntetése, vagy a szexuális egyesülés során érzett egység kialakulása is.

A harmonikus működés

A nyitott szakrális-csakra harmonikus működése az élet és az érzések természetes átélésében mutatkozik meg. Másokkal, főként a másik nem képviselőivel szemben nyitottak és természetesek vagyunk. A szeretett társsal való szexuális egyesülés lehetőséget nyújt ahhoz, hogy bekapcsolódhassunk a teremtés női és férfi energiáinak táncába, azért, hogy a természettel egy magasabb egységet alkothassunk, és kifejleszthessük és megérezzük magunkban a teljességet, vagyis azt, hogy az élet a mi testünkön, lelkünkön és szellemünkön is keresztüláramlik. Részt veszünk a teremtés legmélyebb örömeiben, az élet újra és újra csodálattal, lelkesedéssel tölt el bennünket. Érzéseink természetesek, cselekedeteink kreatívak, s ezzel gyümölcsözővé tesszük nemcsak a saját életünket, de a mások életét is.

A diszharmonikus működés

A szakrális-csakra működési zavarainak gyökereit gyakran a pubertáskorban kell keresni. Az egyre erősödő szexuális energiák bizonytalanságot váltanak ki a kamasz gyermekben és a szülők, illetve a nevelők ritkán képesek segíteni abban, hogy miként kell bánni ezekkel a felszabaduló energiákkal. Ha valakinek kisgyermekkorban nem volt része elegendő gyengédségben, testi közelségben, s ezért később kamaszkorban elutasítja a szexualitást és nem enged szabad utat alkotó energiáinak, akkor azok az energiák nem a megfelelő módon és formában jutnak kifejezésre.

Ilyen például a túlzott szexuális fantáziálás vagy az időről időre felszínre törő elfojtott szenvedélyesség. Ennek pont ellenkező következménye is lehet: a szexualitást mintegy kábítószerként használjuk. A szexualitás alkotó energiái ebben az esetben is tévutakon járnak. Mindkét esetben feléled bennünk a feszültség és a bizonytalanság érzése, amely főleg a másik nem ellen irányul.

A szexualitásunk nem elég kifinomult, nem vagyunk érzékenyek a másik iránt, s ezért leginkább saját szexuális vágyaink kielégítését helyezzük előtérbe az intim partnerkapcsolatban. Lehetséges, hogy állandóan vágyakozunk egy tökéletesen beteljesedett szexuális kapcsolatra, anélkül, hogy tudnánk, milyen is az. Csak önmagunkat hibáztathatjuk azért, hogy ez a vágyunk eddig még nem teljesült. Ha az ártatlanság és a tisztaság érzése hiányzik a szexuális energiák találkozásakor, semmi remény arra, hogy ezek az energiák alkotóvá, építővé váljanak számunkra, nem alakul ki a jin és a jang közötti játék s nem fogunk gyermek módjára rácsodálkozni az élet csodáira.

A csökkentett működés

A szakrális-csakra csökkentett működése az esetek nagy részében gyermekkorban alakul ki. Valószínű, hogy már a szülők is elfojtották saját érzéki, szexuális vágyaikat, s ezért sem érzékiségüket, sem érzelmeiket nem tudták kellőképpen kifejezni. A gyerek nem kapott elegendő gyengédséget, simogatást, ölelést, aminek az lett a következménye, hogy érzelmi antennáit behúzta. Később kamaszkorban szexuális energiáit valószínűleg megpróbálta elfojtani. Ha a művelet "sikeresnek" bizonyult, kialakult az önértékelés hiánya. Az érzelmek betokosodnak, szexuális vágyaik felé gátak épülnek. Az élet szomorúvá, értéktelenné és sivárrá válik.

A második csakra megtisztításának és aktivizálásának lehetősége

A természet érzékelése

A tiszta természeti vizek megérintése, de csak puszta látványa is és a holdfény élénkítően hat a második csakrára. A hold, főként a telihold felébreszti érzéseinket és érzékennyé tesz bennünket lelkünk üzeneteire, amelyek fantáziaképek és álmok formájában jelennek meg. Ha csak csendben nézzük a tiszta, természetes vizek hullámzását, vagy megfürdünk benne, vagy iszunk néhány kortyot egy friss forrásból, lelkünk megtisztul, érzelmi gátjaink felszabadulhatnak, és az életerő újra szabadon áramolhat bennünk. Ha egyszerre nézzük a holdat, miközben víz közelében vagyunk, még erősebb hatást gyakorolhatunk a második csakránkra.

Hangterápia

A zene formája: a második csakra aktivizálásához segítséget nyújt mindenfajta pergő zene, amely életörömöt sugároz magából. Ide tartoznak még a pergő ritmusú néptáncok és a párostáncok is, valamint minden olyan zene, amely érzelmeinket megmozdítja. A szakrális-csakra megnyugtatására és harmonizálására a madarak éneke, a természetes víz csobogása, de egy szobaszökőkút halk duruzsolása is pozitívan hat.

Magánhangzó: a szakrális-csakrát a zárt "o" hang aktivizálja. A hangskálán a "d" hangon kell kiénekelni. A zárt "o" hang körkörös mozgást vált ki bennünk, amely az "u" hanghoz áll közel, érzéseink legmélyebb rétegeit ébreszti fel, s zárt egységet alakít ki bennünk, amelyben jin és jang, a női és a férfi energiák harmonikus játékában egyesülnek. Beszélt nyelvünkben az ,"oh" felkiáltás az, amely ezt a folyamatot a leginkább kifejezi. Az "o" hang felszínre hozza bennünk azt a képességet, hogy a teremtés dolgaira rácsodálkozunk.
Mantra: VAM

Színterápia

A második csakrát a világos narancssárga szín aktivizálja. A narancssárga szín élénk, megújult energiát sugároz, s megszabadít minket betokosodott érzelmeinktől. Segíti az önbecsülés kifejlesztését, és örömöt hoz az érzéki élvezetekbe. Az új ájurvédában azt mondják, hogy a narancssárga a víz belső színe.

Drágakőterápia

Karneol: a karneol olyan drágakő, amely segít észrevenni földünk szépségeit és alkotó erejét. Segít megélni a pillanat adta örömöket, ezenkívül fejleszti a koncentrálóképességet. A karneol viselője újra felfigyel a teremtés csodáira, kapcsolatba kerül az élettel és belső erőit az alkotás szolgálatába állítja.

Holdkő: a holdkő megnyitja számunkra az utat az érzelmeink birodalmába, s ezáltal lényünk álmodozó, érzékeny része kerül előtérbe. Segít elfogadnunk és beépítenünk személyiségünkbe ezt a részünket. Megszünteti félelmünket az érzésektől és harmonizáló hatással van belső érzelmi egyensúlyunkra. Fizikai síkon elősegíti a nyirokpályák zárlatainak feloldását, nők esetében pedig biztosítja a kiegyensúlyozott hormonháztartást.

Aromaterápia

Jlang jlang: a jlang-jlang fa virágaiból nyert tiszta olaj az egyik legismertebb nemi izgatószer. Nyugtatólag hat, de ugyanakkor utat nyit számunkra az érzékek kifinomult és sokszínű világába. Édes illata a védettség érzését váltja ki belőlünk, ami segít szabadjára engednünk érzelmeinket. A megtagadott vagy zavaros érzések felszabadulnak, és letisztulnak.

Szantálfa: a szantálfa olaját keleten gyakran használják szexuális energiák növelésére és arra, hogy a szexuális egyesülés során a szerelmesek szellemi örömöket megéljenek. A szantálfaolaj élénkíti a fantáziát, és így az érzéki örömök alkotó tevékenységgé változnak át. A szantálfaolaj kisugárzása segít egységbe rendezni a szellemi energiákat, mind gondolati, mind érzelmi szinten, valamint az összes cselekedetünkben.

A második csakrára leginkább ható jógatípus

Tantra jóga: a tantra jógában a természet úgy jelenik meg, mint a női és a férfi erők, a Sakti és a Siva játéka, amely egy soha meg nem szűnő termékenységi táncban létrehozza a valós világot.

Ha érzékszerveinket megnyitjuk a külvilág felé, és pozitívan viszonyulunk az élethez, gazdagabbá tesszük és finomítjuk szexuális élményeinket, akkor a tantra jógában egyesülhetünk a szexualitás kozmikus értelemben vett élményével.
 
Forrás: Shalila Sharamon, Rejtett energiák, Édesvíz, 1997